Gezonde Slaap

Weer lekker slapen en vol energie en uitgerust wakker worden heeft soms wat hulp nodig. Val sneller in slaap, slaap goed door en word in de ochtend fris en uitgerust wakker.

45 artikel(en)

Gezonde Slaap

Weer lekker slapen en vol energie en uitgerust wakker worden heeft soms wat hulp nodig. Val sneller in slaap, slaap goed door en word in de ochtend fris en uitgerust wakker.

GOEDE NACHTRUST

Goed en genoeg slapen is belangrijk voor het dagelijks functioneren. Wanneer je niet lekker hebt geslapen is dit direct terug te zien als vermoeidheid, concentratieproblemen en weinig energie. Zorg daarom dat je gemiddeld per nacht acht uur slaapt voor een gezonde slaap.

Toch niet lekker kunnen slapen? Dit kan komen doordat je teveel zorgen en spanning hebt. Maar ook hormonale schommelingen, lichamelijke aandoeningen en verstoringen in het bioritme zijn hier een oorzaak van. Het gebruik van alcohol, cacao en drank als koffie en cola voor het slapengaan kunnen je uit je nachtrust halen.

VALERIAAN

Kruiden kunnen rustgevend zijn en de slaap bevorderen. Éen van deze kruiden is Valeriaanwortel. Valeriaanwortel helpt bij stress, angsten, zenuwachtigheid en slaapproblemen. Ontspanning van de spieren en vermindering van angstige gevoelens helpt bij een gezonde slaap.

MELATONINE

Er zijn diverse voedingssupplementen die een ondersteuning bieden voor een gezonde slaap. Ontspannende kruiden als valeriaan, hop en goudpapaver helpen bij ondersteunen van de slaap. Wanneer het bioritme verstoord is kan melatonine een oplossing zijn om sneller in slaap te vallen. Melatonine is een hormoon dat in de nacht in de hersenen wordt aangemaakt. Melatoninesupplementen kunnen er voor zorgen dat je vlugger in slaap valt en de slaapkwaliteit verbeterd wordt.

TIPS VOOR EEN GEZONDE NACHTRUST

Naast het gebruik van een eventueel voedingssupplement voor een goede nachtrust zijn er nog factoren die van invloed kunnen zijn.

- Slaapomgeving: Zorgt voor een goed matras en hoofdkussen. Zorgt dat er niet te veel licht binnen komt en draai de wekker zo dat je er niet steeds op kunt kijken.

- Zorg voor een regelmatig ritme. Slaap niet te lang en ga slapen als je moe bent. Zorg dat je lichaam weet wanneer het tijd is om te gaan slapen.

- Let een paar uur voor het slapen gaan op je voeding, drink geen opwekkend dranken als koffie en eet niet te zwaar.

Sommige medicijnen zullen reageren op bepaalde supplementen. Mocht je op dit moment dus medicijnen slikken, dan is het altijd raadzaam om dit te overleggen met de arts.